Deschideri educative la Laurian

14 laurieni, adică șapte elevi şi șapte profesori, sunt în afara ţării în aceste zile pentru a preda sau a învăţa despre moştenirea culturală şi crearea unei culturi noi.  Timp de o săptămână delegaţiile Colegiului Naţional „A.T. Laurian” vor fi în Le Mans, Franţa, respectiv Litija, Slovenia, unii pentru a readuce în prezent miturile din folclorul mai multor ţări europene, iar ceilalţi pentru a afla cum protejăm persoanele cu dizabilităţi, asigurându-le intrarea inclusiv pe piaţa muncii.

Deschiderile didactice cu care vor lucra pe mai departe participanţii la cele două mobilităţi vor fi posibile graţie unor două proiecte Erasmus + câştigate şi implementate de echipa profesorală a colegiului botoşănean. Primul proiect este al  catedrei de limbi străine de la A.T. Laurian, prin profesoarele Diana Rusu şi Gabi Mangîr şi  vizează să redeschidă celor şase echipe naţionale festrele către mituri şi folclor. Aşadar, elevi din trupa „Drama” de la Laurian, alături de cei dintr-unul din cluburile de debate de aici vor prezenta la Liceul „Touchard – Washington” din  Le Mans o „Mioriţă” a vremurilor noastre, în care invidia şi frustrarea au aceleaşi efecte devastatoare pe plan social ca în balada românească. Botoşănenii vor putea vedea apoi cum înţeleg reluarea miturilor străvechi francezii, bulgarii, italienii, germanii şi portughezii, vizionând alte piese de teatru şi dezbătând motivele folclorice.

Echipa din Slovenia, formată doar din cadre didactice, realizează o vizită în cadrul căreia alte şapte delegaţii venite şi din Franţa, Portugalia, Turcia, Slovacia și Letonia vor schimba idei de afaceri pentru şi cu persoane cu dizabilităţi, asigurându-le acestora şanse mărite de a pătrunde pe piaţa muncii. Gabi Tănasă, coordonatorul de proiect şi profesor de ştiinţe socio-umane la Laurian, ne-a explicat că „ne vom prezenta cu toţii ideile, vom realiza materiale de promovare a acestora, toate constituind, ulterior, componentele unei expoziţii internaţionale”. Protecţia persoanelor cu dizabilităţi şi integrarea acestora trebuie să facă parte din marea cultură europeană şi să se regăsească în fiecare colţişor al Europei.


Aşadar şi în România trebuie făcute cu responsabilitate şi cu un know-how ce se poate învăţa şi prin astfel de schimburi de experienţă.